Ticaret Bakanlığından:
TİCARET
BAKANLIĞI TAŞRA TEŞKİLATI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Ticaret Bakanlığı taşra
teşkilatının kuruluş ve görevlerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Ticaret Bakanlığı taşra
teşkilatına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 465 inci ve 508 inci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Ticaret Bakanını,
b) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
c) Bölge müdürlüğü: Gümrük ve dış ticaret bölge
müdürlüğünü,
ç) Bölge müdürü: Gümrük ve dış ticaret bölge
müdürünü,
d) Denetmen: Ticaret denetmeni ve ticaret denetmen
yardımcısını,
e) Hukuk birimleri: Hukuk hizmetleri müdürlükleri
ile gümrük müdürlüklerinde yer alan hukuk bürolarını,
f) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
g) İl müdürü: Ticaret il müdürünü,
ğ) Serbest bölge müdürlüğü: Ticaret Bakanlığı
serbest bölge müdürlüğünü,
h) Serbest bölge müdürü: Ticaret Bakanlığı serbest
bölge müdürünü,
ı) Taşra teşkilatı: Ticaret Bakanlığı gümrük ve dış
ticaret bölge müdürlükleri, ticaret il müdürlükleri ve serbest bölge
müdürlüklerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bölge Müdürlüklerinin Birimleri, Görev ve Yetkileri
Bölge
müdürlüğü birimleri
MADDE 5 – (1) Bölge müdürlükleri ile sorumlu olduğu iller ve
bağlı birimler EK-1’de gösterilmektedir.
(2) Bölge müdürlükleri bünyesinde şube müdürlüğü
olarak;
a) Gümrük işlemleri ve koordinasyon şube müdürlüğü,
b) Antrepo ve serbest bölgeler şube müdürlüğü,
c) Dış ticaret, tarife, kıymet ve vergiler şube
müdürlüğü,
ç) Transit şube müdürlüğü,
d) Ekonomik etkili gümrük rejimleri şube müdürlüğü,
e) Ticaretin kolaylaştırılması şube müdürlüğü,
f) Tahsilat, taksitlendirme ve geri verme şube
müdürlüğü,
g) Gümrük muhafaza hizmetleri şube müdürlüğü,
ğ) Risk analizleri şube müdürlüğü,
h) Kontrol şube müdürlüğü,
ı) Tasfiye hizmetleri şube müdürlüğü,
i) Yönetim hizmetleri şube müdürlüğü,
j) Bilgi işlem, istatistik ve değerlendirme şube
müdürlüğü,
k) Özel büro şube müdürlüğü,
kurulmuştur.
Bölge
müdürlüğünün görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) Bölge müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinde yer alan görevlerine ilişkin olarak bölge düzeyinde; hizmet
vermek, resmi ve özel kuruluşlar nezdinde Bakanlığı temsil etmek,
toplantılara katılmak, temaslarda bulunmak ve gerektiğinde bu konularda
Bakanlığı bilgilendirmek.
b) Görev alanları ile ilgili konularda kamu kurum
ve kuruluşları, mesleki kuruluşlar ve mahalli idarelerle iş birliği yapmak.
c) Dış ticaretin ülke ekonomisi yararına
gelişmesini teminen mevzuat, standartlar, uygulama, idari düzenleme ve
ilgili diğer hususlarda Bakanlık merkez teşkilatına bilgi vermek ve
teklifte bulunmak.
ç) Gümrük hizmetlerinin süratli, etkili, verimli ve
standartlara uygun şekilde yürütülmesini sağlamak ve denetlemek.
d) Dış ticaret ve gümrük işlemleriyle ilgili
mevzuat ve uluslararası sözleşmelerin uygulanmasını sağlamak.
e) Transit rejimi kapsamında bölge müdürlüğüne
bağlı gümrük müdürlüklerinde işlem gören transit beyannameleri ve TIR
karneleri için hareket idaresi veya varış idaresi görevleri kapsamında
araştırma işlemlerini yapmak, tahsilat işlemlerinin ilgili gümrük
idarelerince yapılmasını sağlamak.
f) 27/8/2011 tarihli ve 28038 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gümrük Uzlaşma Yönetmeliği uyarınca yetkisi dahilinde
uzlaşmaya ilişkin işlemleri yürütmek.
g) Gümrük vergilerinin geri verilmesi veya
kaldırılması işlemlerini yetkisi dahilinde karara bağlamak.
ğ) Geçici depolama yerleri, antrepolar, ambarlar,
tasfiyelik eşya depoları, mağazalar ve satış reyonları açılması ve
işletilmesine yetkisi dahilinde izin vermek, işletmek, işlettirmek ve
denetlemek, gerekli hallerde izni geri almak.
h) Bakanlığın faaliyet alanına giren gümrük
denetimine tabi ve ticarete konu eşya hareketinin etkili ve verimli bir
şekilde planlanması ve uygulanması ile söz konusu eşyanın taşınması,
depolanması ve kontrol altında tutulmasına yönelik çalışmalarda bulunmak,
bu amaçla sorumlu olduğu illerde yapılacak çalışmaları koordine etmek.
ı) Gümrük mevzuatına göre tasfiyelik hale gelen
eşyanın tasfiye işlemlerinin mevzuatta öngörülen süreler içinde
gerçekleşmesini sağlayarak gecikmeksizin ekonomiye kazandırılmasına yönelik
tedbirler almak.
i) Gümrüklü yer ve sahalarda münhasıran, Türkiye
Cumhuriyeti gümrük bölgesinde gerektiğinde ilgili kuruluşlarla iş birliği
yapmak suretiyle kaçakçılığı önlemek, izlemek ve soruşturmak.
j) Kara ve demiryolu kapıları ile gümrük teşkilatı bulunan
hava ve deniz limanlarında, serbest bölgeler, antrepolar ile gümrüklü yer
ve sahalarda ve Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinde gümrük muhafaza
görevlerini yerine getirmek.
k) Gümrüklü yer ve sahalarda koordinasyonu sağlamak
ve kamu düzeninin bozulmasını önleyecek tedbirleri almak.
l) Döner sermaye işletmesi bütçesinden bölge
müdürlükleri kapsamında harcanması gereken ihracatın geliştirilmesi ve
ithalatın yönlendirilmesi kapsamında yapılacak faaliyetler, dış ticarette
ürün denetimiyle ilgili faaliyetler, dış ticarette ürün denetimlerine
yönelik uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri, ürün denetimlerinde ihtiyaç
duyulan laboratuvarların kurulması, mevcutların geliştirilmesi
faaliyetleri, ürün denetimlerinde numune alımı ve analizi masrafları ile
dış ticaret denetimleri kapsamında alınan ve firmalarca belli süreler
dahilinde geri alınmayan numunelerin satış işlemlerini yetkisi dahilinde
yürütmek ve takip etmek.
m) Bölge müdürlüğü birimleri itibarıyla risk
analizi çalışmalarını yürütmek.
n) Bölge müdürlüğüne bağlı birimlerde işlem gören
beyannamelerin risk analizine dayalı olarak ikincil kontrol işlemlerini
gerçekleştirmek ya da gerçekleştirilmesini sağlamak.
o) Adli kolluk personeli olarak görev yapacak veya
resen olanlar hariç olmak üzere görevden alınacak personelle ilgili olarak
Bakanlığa teklifte bulunmak, adli kolluk personel listesini yetkili
cumhuriyet savcılıklarına bildirmek.
ö) Gümrüklü yer ve sahalardaki acil müdahale timi
ile ilgili işlemleri yürütmek.
p) Bağlı birimler tarafından yapılan idari
işlemlere karşı itirazlardan yetkisi dahilinde olanları karara bağlamak.
r) Gümrük idaresince kullanılan mühürler ile
Bakanlığın görev alanına giren konulara ilişkin bilgi ve belgelerin alımı,
satımı ve dağıtımı işlemlerini koordine etmek.
s) Ürün güvenliği ve denetimi mevzuatı
çerçevesinde, dış ticarete konu ürünlerin; güvenli, mevzuata ve standartlara
uygun olması amacıyla ithalatta ve ihracatta denetim yapmak, ithalatta ve
ihracatta yapılan ürün güvenliği, ticari kalite denetimleri ve diğer işlemlerde
etkinliği ve uygulama birliğini sağlamak.
ş) Bakanlığın görev ve sorumluluk alanında bulunan
ürünlerin piyasaya arzı veya dağıtımı aşamalarında yahut ürün piyasada iken
güvenli ve ilgili teknik düzenlemelere uygun olup olmadığını denetlemek,
güvensiz ve/veya teknik düzenlemeye aykırı olduğunun tespit edilmesi
halinde, Bakanlığın talimatı doğrultusunda ve ilgili mevzuat dikkate
alınarak gerekli idari tedbirleri almak ve yaptırım uygulanmasını sağlamak.
t) Piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri ile
ilgili bilgi, belge ve periyodik raporları düzenli olarak hazırlayarak
Bakanlık merkez teşkilatına göndermek.
u) Dahilde işleme izin belgesi, hariçte işleme izin
belgesi, ihracata yönelik devlet yardımları, C şekeri tahsisat işlemleri,
ihracatçılara hususi damgalı pasaport verilmesi konularında Bakanlık
uhdesinde bulunan ve Bakanlıkça bölge müdürlükleri eliyle yürütülmesi uygun
görülen işlemleri gerçekleştirmek.
ü) Bakanlığın görev alanına giren konularda
ilgilileri bilgilendirmek, gerektiğinde eğitim almalarını sağlamak.
v) Yıllık plan, proje ve programları uygulamak
amacı ile birimlerin faaliyetlerini düzenlemek ve kontrol etmek.
y) Sorumlu olduğu illerde ihraç potansiyeli olan
ürün ve ürün gruplarını tespit etmek ve ihracatın bu alanlara yönlendirilmesini
teminen Bakanlık merkez teşkilatını bilgilendirmek.
z) Sorumlu olduğu illerde dış ticaretle ilgili
gelişmeleri sürekli izlemek, değerlendirmek ve gerektiğinde rapor etmek.
aa) Yurt içi ve yurt dışından gelen heyetlere
ilişkin temsil ve ağırlama hizmetlerini yürütmek.
bb) Laboratuvarların çalışmalarını yürütmek.
cc) Taraf olunan adli ve idari davaları takip
etmek, bu davalara ilişkin tüm işlemleri ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde yürütmek.
çç) İstatistiki verileri hazırlamak.
dd) Bölge müdürlüğünün yıllık taşınır mal yönetim
hesabını hazırlamak.
ee) Bakanlığın taşınır kesin hesap cetveli ile
taşınır hesabı icmal cetvelinin hazırlanması amacıyla bölge müdürlüğüne
bağlı harcama birimlerinin taşınır hesaplarını konsolide etmek.
ff) Bölge müdürlüğünün yıllık bütçe tahminlerini
Bakanlık merkez teşkilatına sunmak ve tahsis edilen ödeneklerin verilen
talimatlar doğrultusunda kullanılmasını sağlamak.
gg) Bölge müdürlüğü personelini etkin ve verimli
kullanacak tedbirler almak, personelin yetiştirilmesi ve mesleki bilgisinin
artırılması için gerekli çalışmaları yapmak.
ğğ) Yıllık hizmet içi eğitim planının
hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak ve takip etmek.
hh) Denetmenler ile ilgili işlemleri yürütmek.
ıı) Dış ticarete konu ürünlerle ilgili gözetim
faaliyetlerinde bulunacak uluslararası gözetim şirketlerinin belgelendirilmesi,
denetimi ve benzeri faaliyetleri yerine getirmek.
ii) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri, gümrük
müşavirleri, gümrük müşavir yardımcıları ve stajyerler ile doğrudan temsile
ilişkin işlemleri yürütmek.
jj) Şikayet ve ihbarları araştırmak, gerekli
görülenleri Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
kk) Bakanlıkça verilen diğer görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bölge
Müdürlükleri Bünyesindeki Şube Müdürlüklerinin Görevleri
Gümrük
işlemleri ve koordinasyon şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 7 – (1) Gümrük işlemleri ve koordinasyon şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bölge müdürlüğü birimleri için mevzuat desteği
sağlamak, bu çerçevede, düzenli olarak ilgili mevzuat kaynaklarını takip
etmek ve mevzuat değişikliklerini personelin bilgi ve dikkatine sunmak.
b) Diplomatik statüye sahip kişilerin araç ve
eşyalarının gümrük işlemlerinin yürütülmesini sağlamak.
c) Uluslararası organizasyonlara katılacak kişi
veya kurumların temsilcileri ile bu katılımcılara ait araç ve eşyaların
gümrük işlemlerinde gerekli kolaylığın gösterilmesine ilişkin bildirimlerin
ilgili birimlere gönderilmesi ve takibi işlemlerini yürütmek.
ç) İstisna ve muafiyet hükümleri ile ilgili
işlemleri yürütmek.
d) Gümrük idarelerinin açılması ve kapatılması ile
ilgili çalışmaları yürütmek.
e) İthal veya ihraç yükü taşıyan ticari kara
taşıtları ile turistik kolaylıklardan istifade ile geçici girişi yapılan
özel kullanıma mahsus taşıtların takip işlemlerini yapmak.
f) Taşıdığı isim ya da simgeler nedeniyle ithaline
izin verilmeyen eşyanın başka bir gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanıma tabi tutulmasına ilişkin talepleri inceleyip sonuçlandırmak.
g) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri, gümrük
müşavirleri, gümrük müşavir yardımcıları ve stajyerler ile gümrüklerde iş
takibi yapan diğer temsilcilerle alakalı işlemleri yürütmek.
ğ) İlgili meslek kuruluşları ile bölgesel düzeydeki
ilişkileri yürütmek.
h) Şube müdürlüğünün görev alanı ile ilgili olarak,
yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından verilen tespit raporlarının
kabul edilmesini sağlayıcı tedbirleri almak ve takibini yapmak.
ı) 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanununa ilişkin işlemleri yürütmek, şikayet ve ihbarları araştırmak,
gerekli görülenleri Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
i) Bağlı birimlerin veya diğer şube müdürlüklerinin
doğrudan görev alanına girmeyen teminatlarla ilgili işlemleri yürütmek.
j) İç kontrol standartlarının uygulanması ve
geliştirilmesini sağlamak.
k) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Antrepo
ve serbest bölgeler şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 8 – (1) Antrepo ve serbest bölgeler şube müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Geçici depolama yerleri açılıp işletilmesine,
buralarda yapılacak değişikliklere ve bu yerlerin kapatılmasına ilişkin
işlemlerle ilgili inceleme ve araştırma yaparak ilgili evrakı görüşleri ile
birlikte Bakanlık merkez teşkilatına iletmek.
b) Antrepoların açma ve işletme yatırım izni ile
antrepo açma ve işletme iznine ilişkin başvuruların yanı sıra devir,
genişletme, daraltma, kapatma ve benzeri işlemleri yürütmek.
c) Gümrüksüz satış mağazaları ve depolarının açılması,
işletilmesi, devri, kapatılması ve benzeri işlemlerle ilgili inceleme ve
araştırma yaparak ilgili evrakı görüşleri ile birlikte Bakanlık merkez
teşkilatına iletmek.
ç) Serbest bölgelerde gümrük işlemlerinin
yürütülmesi ve takibini yapmak.
d) Geçici depolama yerleri, antrepo, gümrüksüz
satış mağazaları ve depolar için açma ve işletme harçlarının takibini
yapmak.
e) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından
antrepolarla ilgili olarak gümrük müdürlüklerine verilen tespit
raporlarının kabul edilmesi ile ilgili düzenlemeleri yapmak.
f) Antrepoların mevzuatta öngörülen şartları
taşıyıp taşımadıklarının belirli aralıklarla denetlenmesini ve yıllık
sayımlarının takip edilmesini sağlamak.
g) Gümrük müdürlüklerince intikal ettirilen bir
defaya mahsus geçici depolama yeri izin taleplerini karşılamak.
ğ) Antrepolar, geçici depolama yerleri, gümrüksüz
satış mağazaları ve depoları ile ilgili olarak gümrük müdürlükleri
tarafından uygulanan cezalara ilişkin itirazları incelemek ve
sonuçlandırmak.
h) Antrepoların uygun teknik cihazlarla izlenmesini
sağlayacak çalışmaları yürütmek.
ı) Gümrük kapıları, deniz ve havalimanlarında yerli
yiyecek ve içecek satış yerleri açılıp işletilmesine izin verme işlemlerini
yürütmek.
i) Gümrük mevzuatına göre tasfiyelik hale gelen
eşyaya ilişkin olarak tespit ve tahakkuk belgelerinin zamanında ve doğru
şekilde düzenlenmesinin takip edilmesini sağlamak.
j) Özet beyanla ilgili işlemleri yürütmek.
k) Gümrük antrepo rejimi ile ilgili işlemleri
yürütmek.
l) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Dış
ticaret, tarife, kıymet ve vergiler şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 9 – (1) Dış ticaret, tarife, kıymet ve vergiler şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Serbest dolaşıma giriş, nihai kullanım ve
ihracat rejimi ile ilgili gümrük işlemlerini yürütmek.
b) Tarife, menşe, kıymet, matrah, vergi oranı,
teslim, ödeme şekilleri ve gümrükçe tahsil edilen vergi, resim, fon, mali
yükümlülükler ve gözetim uygulamalarıyla ilgili ihtilafların çözümüne
ilişkin çalışmaları yürütmek.
c) Vergi farkları ve bu farklarla ilgili uygulanan
idari para cezaları ile şube müdürlüğünün görev alanına giren
usulsüzlüklere ilişkin cezai işlemleri yürütmek.
ç) Bağlayıcı tarife bilgisi verilmesi ve bağlayıcı
tarife bilgisi dışında tarife tespiti ile ilgili başvuruları sonuçlandırmak,
iptal ve itiraz işlemlerini yürütmek.
d) Yükümlülerce tahlile yapılan itiraz ve ikinci
tahlil başvurularını değerlendirmek.
e) Dolaşım belgeleri ve menşe ispat belgelerine
ilişkin işlemleri yürütmek.
f) Şube müdürlüğünün görev alanı ile ilgili olarak
yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından verilen tespit raporlarının
kabul edilmesini sağlayıcı tedbirleri almak ve takibini yapmak.
g) Karşılıklı idari yardım kapsamında bilgi değişim
faaliyetlerini yürütmek.
ğ) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Transit
şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 10
– (1) Transit şube müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Bölge müdürlüğünün bağlı birimlerinde
başlatılmış transit işlemlerinin süresi içinde sonlandırılmadığı veya ibra
edilmediği durumlarda araştırma başlatmak için varış idarelerine gerekli
mesajları göndermek veya gönderilmesini sağlamak.
b) Araştırmaya düşen beyannameler ile ilgili olarak
bölge müdürlüğü bağlantısı varış idarelerinde gerekli araştırmayı yaparak
hareket idarelerine gerekli mesajları zamanında göndermek veya
gönderilmesini sağlamak.
c) Varış idaresi nezdinde yapılan araştırmanın
sonuç vermediği durumlarda asıl sorumlu nezdinde araştırma başlatmak veya başlatılmasını
sağlamak.
ç) Koşulları gerçekleştiği takdirde doğrudan asıl
sorumlu nezdinde araştırma başlatmak veya başlatılmasını sağlamak.
d) İbra edilmemiş transit beyannamelerini düzenli
olarak kontrol ederek Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşme çerçevesinde
belirlenen süreler içerisinde kefil kuruluşa ve asıl sorumluya bildirimde
bulunmak veya bulunulmasını sağlamak.
e) Tahsilatı gereken beyannamelerin takibinin
yapılarak kefil veya asıl sorumlu nezdinde ilgili gümrük idarelerince
tahsilat işlemlerinin yapılmasını sağlamak.
f) Kapsamlı teminat başvurularını değerlendirerek
sonuçlandırmak ve uygun bulunanların işlem dosyasını gümrük işlemleri ve
koordinasyon şube müdürlüğüne intikal ettirmek.
g) Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşmeye akit
ülkelerden gelen elektronik posta ve resmi yazıları, mevzuata uygun bilgi
ve belgeler ile cevaplandırmak.
ğ) Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşmeye akit
ülkelerin araştırma ve tahsilat ile yetkili idarelerine ilave bilgi ve
belge göndermek için elektronik posta veya mevzuatın öngördüğü resmi
yazıları göndermek.
h) Bakanlığın ortak transit rejimi ile ilgili
birimleri ve diğer bölge müdürlükleri ile düzenli iletişim kurmak, durum
raporları düzenlemek ve bilgilendirmek.
ı) Bağlı birimlere transit konularında düzenli
eğitimler vermek.
i) BİLGE ve NCTS programında veya mevzuatta transit
konuları ile ilgili yaşanan aksaklıkları tespit ederek yapılması uygun
görülen düzenlemeleri Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
j) Bağlı birimlerde yerel transit koordinatörleri
belirleyerek transit işlemlerinin zamanında sonlandırılması ve
kapatılmasını sağlamak.
k) Sunulan transit beyanlarının veya alternatif
kanıtların doğruluğundan şüphe edildiği durumlarda veya risk analizine
dayalı olarak sonradan kontrol kapsamında mutat formlar kullanarak varış
idaresi ile yazışma yapmak veya yaptırmak.
1) Sonradan kontrol kapsamında, hareket
idarelerince mutat formlar ile gönderilen doğrulama taleplerini zamanında
cevaplandırmak veya cevaplandırılmasını sağlamak.
m) TIR Sözleşmesi kapsamında yapılan işlemlerin
yürütülmesini sağlamak.
n) Karar Destek Sistemi (KDS) ve TIR/Transit Takip
Programı üzerinden sorgular yapılarak kayıtları açık görünen TIR
Karnelerini sorgulamak, bunlara ilişkin takiplerin bağlantı idarelerce
yerine getirilip getirilmediğini kontrol etmek.
o) Ulaştırma mevzuatına göre yapılması gereken
işlemleri yürütmek.
ö) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Ekonomik
etkili gümrük rejimleri şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 11
– (1) Ekonomik etkili gümrük
rejimleri şube müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Dahilde işleme, geçici ithalat, gümrük kontrolü
altında işleme ve hariçte işleme rejimlerinin işleyişine ilişkin gümrük
müdürlüklerinden intikal eden hususları değerlendirmek, teminat iade işlemlerini
yürütmek ve dahilde işleme izin belgeleri ile ilgili listeleri takip ederek
ilgili birimleri bilgilendirmek.
b) ATA Karneleri ile ilgili işlemleri yürütmek.
c) Dahilde işleme, geçici ithalat, gümrük kontrolü
altında işleme ve hariçte işleme rejimleri ile ilgili uygulanan para
cezalarına yönelik işlemleri yürütmek.
ç) Şube müdürlüğünün görev alanı ile ilgili olarak
yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından verilen tespit raporlarının
kabul edilmesini sağlayıcı tedbirleri almak ve takibini yapmak.
d) Konteynerler ile ilgili işlemleri yürütmek.
e) Yatırım teşvik mevzuatı ile ilgili işlemleri
yürütmek.
f) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Ticaretin
kolaylaştırılması şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 12
– (1) Ticaretin kolaylaştırılması
şube müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Onaylanmış kişi statü belgelerinin verilmesi,
yenilenmesi, değiştirilmesi, askıya alınması, geri alınması ve iptal
edilmesine ilişkin işleri yapmak.
b) Yetkilendirilmiş yükümlü statüsünün verilmesi,
askıya alınması, geri alınması ve iptal edilmesine ilişkin işleri yapmak.
c) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ile
sertifika kapsamı izin ve yetkilerin verilmesine ilişkin koşulların
sağlanmaya devam edilip edilmediğini belirli aralıklarla izlemek.
ç) Eksik bilgi ve/veya belgeyle beyan, eşyanın
kayıt yolu ile ilgili rejime girişi, mavi hat, onaylanmış ihracatçı
(basitleştirilmiş usulde A.TR düzenleme ve onaylama işlemleri), götürü
teminat, kısmi teminat uygulamalarına ilişkin yetki verilmesi, yetkilerin
askıya alınması, geri alınması veya iptal edilmesine ilişkin işlemleri
yürütmek.
d) Tam ve eksik beyanlı yaygın basitleştirilmiş
usul uygulaması, belirli koşullarda saklanması ve muhafazası gereken eşya ile
teslimi özellik arz eden eşyanın gümrük işlemlerine ilişkin uygulamaları
takip etmek.
e) Gümrük mevzuatı ve formaliteleri konusunda dış
ticaretle iştigal eden firmalar ve diğer ilgili kişileri bilgilendirmek,
gümrük işlem ve uygulamalarına yönelik talep ve şikayetleri değerlendirerek
ithalatçı ve ihracatçı firmaların bu alanda karşılaştığı sorunların çözümü
konusunda danışmanlık hizmeti sunmak.
f) Posta ve hızlı kargo gümrük işlemlerini
yürütmek.
g) Eşyanın teslim sürelerini ölçmek ve bu sürelerin
kısaltılması için gerekli çalışmaları yürütmek.
ğ) Görev alanıyla ilgili uygulamalara ilişkin
analiz ve değerlendirmelerde bulunmak ve sonuçlarını Bakanlık merkez
teşkilatına rapor halinde sunmak.
h) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Tahsilat,
taksitlendirme ve geri verme şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 13
– (1) Tahsilat, taksitlendirme ve
geri verme şube müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Yetkileri dahilinde olan geri verme, tecil ve
taksitlendirme işlemlerini yapmak.
b) Bölge müdürlüğünce ve bağlı gümrük
müdürlüklerince yürütülen ek tahakkuk ve tahsilat işlemlerini ilgili
programlarla ve gerektiğinde yazışma yapmak suretiyle izlemek, bu alandaki
eksikliklerin düzeltilmesini sağlamak.
c) Bağlı birimlerce tahsil edilen vergi, resim,
fon, mali yükümlülük ve diğer kamu gelirlerinin tahsil seyrini araştırmak
ve bütçe tahminlerine esas olacak bilgileri toplamak.
ç) Gümrük vergileri ile ilgili olarak yapılan
uzlaşma başvuru işlemlerini yürütmek.
d) Kesinleşen amme alacaklarının, 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ve ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde tahsilini temin etmek üzere gerekli haciz ve
tahsilat işlemlerini yapmak.
e) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Gümrük
muhafaza hizmetleri şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 14
– (1) Gümrük muhafaza hizmetleri
şube müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Gümrüklü yer ve sahaların gözetimi, korunması,
hava, kara, deniz ve demiryolu taşıt kontrolü işlemleri, kabotaj işlemleri,
yolcu işlemleri, yat işlemleri ve diğer muhafaza hizmetleri ile ilgili
işlemlerin yürütülmesini sağlamak.
b) Gümrük muhafaza hizmetlerine ilişkin standart iş
ve işlem süreçlerinin belirlenmesi, basitleştirilmesi ve olası problemlerin
çözümü ile ilgili çalışmaları yapmak.
c) Yolcu, eşya ve araçların giriş-çıkış
işlemlerinin hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesine yönelik çalışmalar
yapmak.
ç) Silah ve mermilerle ilgili işlemleri yürütmek.
d) İkramiye dosyalarını hazırlamak, ilgili
mercilere intikal ettirmek, takip ve arşiv işlemlerini yürütmek.
e) Gümrük muhafaza kaçakçılık ve istihbarat
müdürlükleri ile ilgili yazışmaların yürütülmesini sağlamak.
f) Liman Tek Pencere Sistemine ilişkin işlemleri
yürütmek.
g) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Risk
analizleri şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 15
– (1) Risk analizleri şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bölge müdürlüğü birimlerinin gümrükle ilgili verilerini
risk analizine tabi tutmak, analiz sonuçlarına göre riskli unsur ve alanlar
için yerel risk profilleri oluşturarak gümrük müdürlükleri ile gümrük
muhafaza kaçakçılık ve istihbarat müdürlüklerinin riskli alanlara
yoğunlaşmasını sağlamak, bunların sonuçlarını değerlendirerek gerekli güncellemeleri
yapmak, bu konularda gerekli koordinasyonu sağlamak.
b) Yapılan analiz sonuçları ve elde edilen
bilgilere göre, ülke genelinde kullanılabilecek risk unsurlarını Bakanlık
merkez teşkilatına bildirmek.
c) Bağlı birimlerde yaşanan kıymet, tarife, menşe
gibi hususlarla ilgili tespitlerin paylaşılması ve değerlendirilmesi ile
uygulama birliğinin sağlanması amacıyla toplantılar yapmak, bu
toplantıların sekretarya hizmetlerini yürütmek, toplantılarda alınan kararları
Bakanlık merkez teşkilatına ve bölge müdürlüğünün diğer bağlı birimlerine
bildirmek.
ç) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Kontrol
şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 16
– (1) Kontrol şube müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) İşlem gören gümrük beyannamelerinin gümrük
tarife istatistik pozisyonu ve vergi nispetlerinin 14/5/1964 tarihli ve 474
sayılı Gümrük Giriş Tarife Cetveli Hakkında Kanun, kıymetin GATT Kıymet
Anlaşması, matrah unsurları, vergi oran ve tutarlarının 25/10/1984 tarihli
ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu ve 6/6/2002 tarihli ve 4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu ile diğer eş etkili vergiler ve mali
yüklerin gümrük mevzuatı ve diğer mevzuat hükümleri bakımından risk
analizine dayalı kontrole tabi tutularak sonuca göre gerekli görülenleri
belge veya fiziki muayene yoluyla kontrol etmek ya da kontrol edilmesini
sağlamak.
b) Yapılan analiz ve değerlendirme sonucunda eksik
alındığı veya hiç alınmadığı tespit edilen vergilerin, 27/10/1999 tarihli
ve 4458 sayılı Gümrük Kanununda belirtilen zamanaşımı süresi içerisinde
ilgili bağlı birimler vasıtasıyla yükümlüsünden istenilmesini sağlamak.
c) Yükümlüsüne tebliğ edilen tahakkukların tahsil
sürecinin takibi için işlem dosyasını tahsilat, taksitlendirme ve geri
verme şube müdürlüğüne intikal ettirmek.
ç) Gümrüklerce tahsilat ve/veya kontrolü yapılan
vergi, fon, mali yükler ile diğer yükümlülükler yönünden gerçek ve tüzel
kişilere ilişkin her türlü bilgi ve belgenin gerektiğinde incelemesini
yapmak.
d) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Tasfiye
hizmetleri şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 17
– (1) Tasfiye hizmetleri şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Tasfiyelik hale gelmiş eşyanın satışı ile ilgili
işlemleri izlemek, değerlendirmek ve denetlemek, kaçak akaryakıt hariç
21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu uyarınca el
konulan her türlü eşya ve alıkonulan taşıtlarla ilgili tasfiye talepleri ve
işlemlerini takip etmek.
b) İmhalık hale gelmiş eşya ile ilgili işlemleri
yürütmek ve takip etmek.
c) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel kanunla
kurulmuş vakıf ve derneklerden gelen eşya tahsis taleplerine ilişkin
işlemleri yürütmek.
ç) Tasfiye işletme müdürlüklerince yapılacak yıllık
sayım tutanaklarını kontrol ederek sonuçlarını takip etmek.
d) İlgili mevzuat kapsamında açık artırma
salonlarında yapılması gereken ihalelere ilişkin teklif değerlendirmelerini
inceleyerek değerlendirme sonuçları ile birlikte ilgili tasfiye işletme
müdürlüğüne göndermek.
e) Tasfiye işletme müdürlüklerince hazırlanan döner
sermaye bütçe tekliflerine ve kesin hesap cetvellerine ilişkin işlemleri
yürütmek.
f) Perakende satış mağazalarının açılış ve kapanış
zamanlarını belirlemek.
g) Merkez tasfiye işletme müdürlüğünce alımı,
satımı ve dağıtımı yapılan mühürler ve belgelerle ilgili işlemleri
yürütmek.
ğ) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Yönetim
hizmetleri şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 18
– (1) Yönetim hizmetleri şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bölge müdürlüğünde taşınırların muhafazası,
kaydı, zimmetlenmesi ve kayıtlardan çıkarılması işlemlerini yürütmek,
taşınır mal yönetim hesabını hazırlamak.
b) Bölgedeki harcama birimlerinden alınan harcama
birimi taşınır mal yönetim hesabı cetvellerini konsolide ederek idarenin
bölge taşınır hesabı cetvelini düzenlemek ve ilgili yerlere göndermek.
c) Bölge müdürlüğü birimlerinin yıllık bütçe
tahminlerini Bakanlık merkez teşkilatına sunmak ve tahsis edilen
ödeneklerin kullanılmasını sağlamak.
ç) Birim faaliyet raporlarını hazırlamak.
d) Hizmet envanteri ve hizmet standartlarına
ilişkin çalışmaları takip etmek, koordine etmek ve uygulamayı geliştirmek
için çalışmalar yapmak.
e) Standart dosya planı, doküman yönetim sistemi,
elektronik belge yönetim sistemi, evrak ve arşiv faaliyetleri ile ilgili
işlemleri yürütmek.
f) İhtiyaç duyulacak hizmet alımı, taşınır ve
taşınmazların kiralanması, satın alınması ve bakımlarının yapılması ve
ilgili diğer işlemlerin yerine getirilmesini sağlamak.
g) Kılık kıyafet ile ilgili işlemleri yürütmek.
ğ) Genel bütçeden maaş alan personele yapılan her
türlü ödemeyle ilgili işlemleri yürütmek.
h) Binaların bakım, onarım, güvenlik, temizlik,
aydınlatma, ısıtma ve taşıma hizmetlerini gerçekleştirmek.
ı) Sivil savunma, seferberlik ve yangından korunma
hizmetlerini planlamak ve yürütmek.
i) Lojman, yemekhane, misafirhane ve sosyal tesis
hizmetleri ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
j) Özel güvenlik personeli ile ilgili işlemleri
yürütmek.
k) Darphane tarafından basılan resmi mühür ve
kaşeler ile ilgili işlemleri yürütmek.
l) 27/9/2006 tarihli ve 2006/11058 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca kamu zararlarının ve
kamu alacaklarının takip işlemlerini yapmak.
m) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Bilgi
işlem, istatistik ve değerlendirme şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 19
– (1) Bilgi işlem, istatistik ve
değerlendirme şube müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Faaliyet alanına giren konularda veriler
toplamak, araştırmalar yapmak, istatistiki bilgiler üretmek, değerlendirmek
ve bu konularda diğer müdürlüklerin görev alanına giren istatistikler ile
ilgili gerekli koordinasyonu sağlamak.
b) Bilişim sistemlerinin altyapı, donanım ve
yazılım hizmetlerini yürütmek, güvenliğini sağlamak ve karşılaşılan
sorunların giderilmesi için gerekli işlemleri yerine getirmek.
c) Kullanıcıların yerel alan ağı bazında çalışan
bilişim sistemleri ve donanımlarının verimli kullanılabilmesi bakımından
kaynak planlamasının yapılmasını sağlamak.
ç) İdarede ihtiyaç duyulan bilişim sistemleri
donanımları ile yeni ya da ilave altyapılarının Bilgi Teknolojileri Genel
Müdürlüğünün belirlediği standartlarda yaptırılmasını sağlamak ve
denetlemek.
d) Bilgisayar, bilgisayar yan ürünleri ve bilgi
işlem sarf malzemeleri ihtiyacını belirlemek.
e) Bölge müdürlüğü birimlerinde çalışan personelin
BİLGE ve KDS kullanıcı kodu ile ilgili işlemlerde idare amirine “yetki
aktarma” yetkisinin alınması konusunda koordinasyonu sağlamak.
f) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü kontrolünde
bulunan her türlü bilgisayar donanım malzemeleri, çevre birimleri ile
altyapının bakım ve onarım işlerini yapmak veya yaptırılmasını sağlamak.
g) Bakanlık kullanıcı hesapları ile ilgili
blokeleri kaldırma işlemlerinde koordinasyonu sağlamak.
ğ) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünce yapılan
Bakım Onarım Anlaşması kapsamında arızalı donanımlar için çağrı açmak ve
takip etmek, düzenlenen servis formlarını dosyalamak, gerekli hallerde
servis formlarını bölge müdürlüğü vasıtasıyla Bilgi Teknolojileri Genel
Müdürlüğüne iletmek.
h) Yetkilendirme işlemleri hariç olmak üzere EBYS
yazılımının teknik desteğini vermek.
ı) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak.
Özel büro
şube müdürlüğünün görevleri
MADDE 20
– (1) Özel büro şube müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Bakanlık ile diğer kamu kurum ve kuruluşları,
özel kuruluşlar ya da meslek kuruluşları arasında yapılan protokol, anlaşma
veya yetki devri kapsamında bölge müdürlüğüne verilen hizmet ve görevleri
yerine getirmek; görev alanları ile ilgili olarak kamu kurum ve
kuruluşları, mesleki kuruluşlar ve mahalli idareler ile iş birliğine
ilişkin işlemleri yürütmek.
b) Bölge müdürlüğünün bulunduğu mahalde resmi ve
özel kuruluşlar nezdinde Bakanlığın temsil edilmesi hizmetlerini yürütmek,
gerektiğinde Bakanlık merkez teşkilatını bilgilendirmek.
c) Yurt içi ve yurt dışından gelen heyetlere
ilişkin temsil ve ağırlama hizmetlerini yürütmek.
ç) Basın ve halkla ilişkiler ile tanıtım
işlemlerini yürütmek.
d) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bölge
Müdürlüklerine Bağlı Birimlerin Görevleri
Gümrük
müdürlüğünün görevleri
MADDE 21
– (1) Gümrük müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma
ilişkin iş ve işlemleri yürütmek.
b) Gümrük vergileri ve para cezaları ile gümrük
idarelerince tahsil edilmesi gereken vergi, fon ve diğer malî yüklerin
tahakkuk, tebliğ, tahsil, takip ve kontrolünü yapmak, ek tahakkuk ve para
cezalarının tahsilat aşamalarını ilgili programlara kaydetmek.
c) Türkiye gümrük bölgesine gelen taşıt yükleri ile
ilgili deniz manifestosu, yük senedi, CMR, CIM ve CIV gibi belgelerin
incelemesini yapmak.
ç) Özet beyanla ilgili işlemleri yürütmek.
d) Geçici depolama statüsündeki eşyanın kanuni
süresi içinde bir rejim beyanında bulunulup bulunulmadığını veya gümrükçe
onaylanmış diğer işlem ve kullanımlara tabi tutulup tutulmadığını takip
etmek, süresi içinde rejime veya başka bir kullanıma tabi tutulmayan
eşyanın tasfiye sürecini başlatmak.
e) Transit rejimi ile ilgili işlemleri yürütmek.
f) Gümrük vergisi ve diğer vergi, resim, fon ve
mali yükümlülüklerin ödendiğini tespit ettikten, teminata bağladıktan veya
muafiyet hükümlerini uyguladıktan sonra eşyayı sahibine veya yetkili
temsilcisine teslim etmek.
g) Yükümlülerce tahlile yapılan itiraz ve ikinci
tahlil başvurularını değerlendirmek.
ğ) Elektronik gümrük işlemlerinin yürütüldüğü BİLGE
sistemi ve diğer sistemler için yükümlülere kullanıcı kodu verilmesine
ilişkin işlemleri yürütmek.
h) Gümrük işlemlerine ilişkin olarak elektronik
ortamda beyanda bulunmak isteyen gerçek/tüzel kişi veya temsilcilerinin
bilgilerinin elektronik ortamda kaydı, takibi ve kontrolünü yapmak.
ı) Serbest dolaşıma giriş ve ihracat rejimi dışında
herhangi bir gümrük rejimine veya gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanıma tabi tutulan eşyanın, gümrükle ilişkisini kesecek herhangi bir
rejim veya kullanıma tabi tutuluncaya kadar takip ve denetimini yapmak.
i) Eşyanın tabi tutulduğu gümrük rejimine göre
gümrük beyannamesinde yer alan bütün bilgilerin doğruluğunu kontrol ederek
eşyanın ilgili rejime geçişini sağlamak.
j) Dahilde işleme, geçici ithalat, nihai kullanım
ve gümrük kontrolü altında işleme izinlerini vermek, bu eşyanın rejim veya
kullanım süresi içinde takip ve denetimini yapmak.
k) Hariçte işleme rejimi kapsamında geçici olarak
ihraç edilen eşyanın işlenmesi sonucu elde edilen işlem görmüş ürünlerin
serbest dolaşıma giriş işlemlerini yapmak.
l) İhracat rejimi ile geçici ihracat işlemlerini
yürütmek.
m) Eşyanın mahrece iade işlemlerini yürütmek.
n) Serbest bölgelerdeki gümrük işlemlerini yürütmek
ve denetlemek.
o) Posta ve hızlı kargo yoluyla gelen ve giden
eşyanın gümrük işlemlerini yürütmek.
ö) Sınır ve kıyı ticareti ile münasebetlerine ait
gümrük işlemlerinin yapılmasını sağlamak ve denetlemek.
p) Konteynerlerle ilgili işlemleri yapmak.
r) İhrakiye ve kumanya ile ilgili işlemleri
yürütmek.
s) Dolaşım belgeleri ve menşe ispat belgelerine
ilişkin işlemleri yürütmek.
ş) Yeniden ihracat, imha ve gümrüğe terk ile ilgili
işlemleri yürütmek.
t) Yatlarla ilgili işlemleri yürütmek.
u) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından
verilen tespit raporlarını kabul etmek.
ü) Gümrük kontrolüne tabi kişi, eşya ve araçların
muayene ve kontrolünü yapmak.
v) Kara, hava, deniz ve demiryolu sınır kapıları
ile gümrüklü yer ve sahalarda gümrük muhafaza hizmetlerini yerine getirmek.
y) Gümrüklü yer ve sahalarda kamu düzeninin
bozulmasını önleyecek tedbirleri almak, buraların takip ve muhafazasını
sağlamak, gerektiğinde müdahalede bulunarak durumu adli mercilere intikal
ettirmek.
z) Deniz ve hava limanlarıyla kara sınırlarındaki
gümrük kapılarında ve diğer gümrüklü yer ve sahalarda giriş ve çıkış yapan
kişi, eşya ve taşıtların muhafazası ile işlemlerinin tamamlanmasını
sağlamak.
aa) Konteyner ve Liman Takip Sistemi ile Liman Tek
Pencere Sistemi ile ilgili işlemleri yürütmek.
bb) Müdürlüğün sorumluluğunda bulunan yer ve
sahalarda münhasıran, gümrük bölgesinde gerektiğinde ilgili kuruluşlarla iş
birliği yapmak suretiyle kaçakçılığı önleme çalışmalarını yürütmek.
cc) Kaçakçılıkla mücadelede kullanılan araç-gereç,
teknik donanım ve dedektör köpeklerin belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde kullanımını sağlamak ve ihtiyaçları belirlemek.
çç) Gümrüklü yer ve sahalardaki acil müdahale timi
ile ilgili işlemleri yürütmek.
dd) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin bulunmadığı
durumlarda antrepoların yıllık sayımlarını yapmak.
ee) Geçici depolama yerleri, antrepolar, ambarlar
ve yedieminlerde tasfiyelik hale gelen eşyanın tespit işlemlerini yaparak
tasfiye işletme müdürlüklerine bildirmek.
ff) Kaçak zannıyla el konulan eşya ile kaçakçılık
naklinde kullanılan taşıtın tespitini yaparak Bakanlık ambarlarına
teslimini sağlamak.
gg) Kolluk kuvvetlerince yakalanan ve gümrüğe
teslim edilen kaçak eşya veya numune ile kaçak araç ve kaçak eşya naklinde
kullanılan taşıta ilişkin dosya oluşturmak, kamu davası açılması halinde,
oluşturulan dosyanın onaylı örneğini davanın takibi için hukuk birimlerine
intikal ettirmek.
ğğ) Mahkemeler, cumhuriyet savcılıkları, kolluk
birimleri veya hukuk birimlerinden gelen kaçakçılık dava ve soruşturma
dosyaları ile ilgili talepleri karşılamak ve Kaçak Eşyaya Mahsus Tespit
Varakasına (KEMTV) ilişkin işlemleri yürütmek.
hh) Gümrük muhafaza dışındaki kolluk kuvvetlerince
yakalanan ve gümrüğe teslim edilen kaçak eşya, kaçak araç ve kaçak eşya
naklinde kullanılan taşıta ilişkin dosya oluşturarak, Kaçakçılık Bilgi
Bankasına girilmek üzere ilgili gümrük muhafaza kaçakçılık ve istihbarat
müdürlüğüne intikal ettirmek.
ıı) Kaçakçılık Bilgi Bankasına girilmiş kaçakçılık
olaylarına ilişkin kayıtların güncellenmesi amacıyla, adli mercilerce
verilmiş kesinleşmiş kararların tasdikli bir örneğini ilgili gümrük
muhafaza kaçakçılık ve istihbarat müdürlüğüne intikal ettirmek.
ii) Vergilerin ve para cezalarının geri verilmesi,
tecili ve taksitlendirilmesi işlemleri, terkini, yetki limitini aşan
miktarların geri verilmesi ile ilgili başvuruları dosyası ve görüşü ile
birlikte bölge müdürlüğüne iletmek.
jj) Müdürlük faaliyet alanı ile ilgili risk analizi
yapmak.
kk) Tasfiyelik hale gelen eşya ile ilgili olarak
eşya üzerinde tasarruf hakkına sahip olanların yeniden ihraç amaçlı satış
veya eşyanın bir rejime tabi tutulması beyanında bulunmasına yönelik
talepleriyle ilgili işlemleri yürütmek.
ll) Amme alacakları ile ilgili olarak 6183 sayılı
Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde haciz uygulaması yapmak.
mm) Amme alacaklarının 6183 sayılı Kanun ve ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde tahsilini temin etmek üzere gerekli haciz ve
tahsilat işlemlerini yapmak.
nn) Hacizli gayrimenkul satışlarında satış
şartnamesini hazırlamak, satış ilanını yapmak, satış dosyasını oluşturarak
satış komisyonuna göndermek.
oo) Hukuk birimleri ve hazine avukatlarınca takip
edilemeyen adli ve idari davalar ile icra ve iflas dosyalarını takip etmek,
bu davalara ilişkin tüm işlemleri kanun ve ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde yürütmek.
öö) İşlem gören serbest dolaşıma giriş
beyannamelerini bordro dahilinde arşivlemek, yasal süreler içerisinde
muhafaza edilmesini sağlamak.
pp) Antrepo ve geçici depolama yerleri ile ilgili
işlemleri yapmak.
rr) TIR Sözleşmesi kapsamında yapılan işlemlerin
yürütülmesini sağlamak.
ss) TIR Sözleşmesine istinaden düzenlenen taşıt
onay belgelerini vermek.
şş) Ulaştırma mevzuatına göre yapılan işlemlerin
yürütülmesini sağlamak.
tt) Kanuni saklama süreleri sona eren belgelerin,
ayıklama ve imha işlemlerini yürütmek.
uu) Müfettişler, bölge müdürlükleri, yargı
mercileri veya diğer yetkili mercilerce istenilen beyanname ve ekleri ile
diğer tüm belgeleri ilgililere göndermek, işlemleri bitenlerin iadesini
sağlamak.
üü) Kaçak eşya ambarlarına alınan eşyalarla ilgili
mahkemelerle yapılan yazışmaları takip etmek.
vv) Gümrük ve gümrük muhafaza hizmetlerinin
sürekli, etkin ve standartlara uygun şekilde yürütülmesini sağlamak ve
denetlemek.
yy) Görev alanı ile ilgili personelin hizmet içi
eğitim planının hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulanmasını sağlamak.
zz) Fazla çalışma ve yolluk işlemlerini yürütmek.
aaa) Yolcu beraberi eşya, kaçak veya kaçak zannı
ile yakalanan eşya ve araç ile zorunlu hallerde gümrük denetimine tâbi
diğer eşya için geçici depolama yerleri ve antrepolar açmak, işletmek.
bbb) Gümrük idarelerinin denetimi altındaki
alanlarda yükleme, boşaltma, nakletme, elleçleme, ambarlama, tartım ve
benzeri hizmetleri yetkisi dahilinde yürütmek.
ccc) Geçici depolama yerleri, antrepolar, gümrüksüz
satış mağazaları ve depolar için 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununa göre açma ve her yıl ödenmesi gereken işletme harçları ile ilgili
işlemleri yürütmek.
ççç) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Gümrük müdürlükleri, bölge müdürlükleri idari
yapılanmasına uygun şekilde servisler itibarıyla çalışabilir.
Gümrük
muhafaza kaçakçılık ve istihbarat müdürlüğünün görevleri
MADDE 22
– (1) Gümrük muhafaza kaçakçılık
ve istihbarat müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Her türlü kaçakçılık faaliyetine yönelik önleme,
izleme ve araştırma yapmak ve gerekli tedbirleri almak.
b) Bakanlık bilgi sistemleri ve veri tabanlarını
kullanarak, her türlü ulusal ve uluslararası kaçakçılık faaliyetleri ile
ilgili olarak istihbari bilgi toplamak, izlemek ve değerlendirmek.
c) Kaçakçılıkla mücadele kapsamında operasyon
yapmak, gerektiğinde müşterek operasyon düzenlemek veya müşterek
operasyonlara katılmak, bu alanda ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği
yapmak.
ç) Cumhuriyet savcısının emir ve talimatları
doğrultusunda adli soruşturma yapmak.
d) Müdürlüğün sorumluluk bölgesi dahilinde ve
gerektiğinde Türkiye gümrük bölgesinde gümrük gözetimi ve kaçakçılıkla
mücadele kapsamında devriye görevlerini yerine getirmek.
e) Kaçakçılıkla mücadele kapsamında, müdürlüğün
sorumluluk bölgesi dahilinde ve gerektiğinde Türkiye gümrük bölgesinde,
gümrük gözetimi ve kontrolüne tabi kara ve deniz taşıtlarını gerektiğinde
durdurmak, borda etmek, belgelerini incelemek ve aramak.
f) Bakanlık bilgi sistemleri ve veri tabanlarını
kullanmak suretiyle görev alanına giren konularla ilgili her türlü veriyi
temin etmek, değerlendirmek, incelemek ve ilgili birimlerle paylaşmak.
g) Gümrük muhafaza birimleri ve diğer kolluk kuvvetlerince
ortaya çıkarılan kaçakçılık fiilleri ile ilgili Kaçakçılık Bilgi Bankası
veri girişlerini yapmak.
ğ) Görev bölgesi içerisinde kaçakçılık eğilimleri,
yöntemleri ve güzergâhlarının tespiti konusunda çalışmalar yapmak, bölgesel
kaçakçılık raporları hazırlamak.
h) Kaçakçılık olaylarına ilişkin düzenlenen ön
bilgi formlarını ve olaya ilişkin varsa görüntü kaydı ve fotoğrafları
Bakanlık merkez teşkilatına iletmek.
ı) Kaçakçılıkla mücadelede kullanılan araç-gereç,
teknik cihaz ve sistem ile dedektör köpeklerin belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde kullanımını sağlamak ve bu alanlardaki ihtiyaçları belirlemek.
i) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanunu kapsamında arama, inceleme, el koyma, yakalama, gözaltına alma,
ifade alma, sorgulama ve tutuklama işlemlerini yapmak, nezarethane, ifade
alma, sorgu ve görüşme odalarına ilişkin işlemleri yürütmek.
j) Kontrollü teslimatla ilgili işlemleri yürütmek.
k) Alo 136 Gümrük Muhafaza İhbar Hattı ile ilgili
işlemleri yürütmek.
l) İhbar ve muhbirlerle ilgili işlemleri yürütmek.
m) Adli kolluk konuları ve personeli ile ilgili
işlemleri yürütmek.
n) Görev giderleri ödeneği ile ilgili işlemleri
yapmak.
o) İkramiyelerle ilgili belgeleri hazırlayarak
ilgili mercilere intikal ettirmek.
ö) Bölge müdürlüğü görev alanı içerisinde operasyon
gerektiren durumlarda, bağlantı adli kolluk birimi veya birimleri ile
koordinasyonu sağlamak.
p) Görev alanı ile ilgili personelin hizmet içi
eğitim planının hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulanmasını sağlamak.
r) Narkotik suçlarla mücadele çalışmalarını
yürütmek ve koordine etmek.
s) Kaçak zannıyla el konulan eşya ile kaçakçılık
naklinde kullanılan taşıtın tespitini yaparak ilgili tasfiye işletme
müdürlüğüne teslimini sağlamak.
ş) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Gümrük muhafaza kaçakçılık ve istihbarat
müdürlüğünde görevli adli kolluk personeline cumhuriyet savcısı hariç olmak
üzere adres tespiti ve tebligat gibi adli kolluk görevleri ile bağdaşmayan
talimatlar ve görevler verilemez.
(3) Gümrük muhafaza kaçakçılık ve istihbarat
müdürlüklerinin görevlerini yerine getirmek üzere kurulan bölge amirlikleri
ve kısım amirlikleri ile bunların bağlı oldukları birimler EK-6’da
gösterilmiştir.
Tasfiye
işletme müdürlüğünün görevleri
MADDE 23
– (1) Tasfiye işletme müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) 4458 sayılı Kanun ve 5607 sayılı Kanuna göre
tasfiye edilecek hale gelen eşyanın tasfiyesini yapmak.
b) Tasfiyelik eşyanın satışa sunulmasından önce
özelliklerine göre bakımı, tamiri ve ambalajlamasını yapmak veya yaptırmak.
c) Tasfiyelik eşya için depolar, mağazalar ve satış
reyonları açmak, işletmek, işlettirmek ve denetlemek.
ç) Gümrük idarelerinden gelen tespit ve tahakkuk
belgelerinin kontrolünü yapmak, tasfiye işletme müdürlüğünce işletilen
ambarlarda bulunan eşyanın tespit tahakkuk belgelerini düzenlemek.
d) Tasfiyelik hale gelen eşya için gerekli hallerde
izin veya rapor alınması işlemlerini yapmak.
e) 4458 sayılı Kanun uyarınca tahsili gereken
vergi, resim, harç ve para cezaları gibi amme alacaklarının tahsili
amacıyla gümrük yükümlüsünden haczedilen menkul mallarla ilgili işlemleri
yapmak.
f) Özel yolla tasfiyede konteyner, ambalaj ve palet
için satış bedeli belirlemek.
g) Tasfiye işletme müdürlüklerince işletilen
ambarlarda imhalık hale gelen eşya ile laboratuvar müdürlüklerinde bulunan
imhalık eşyanın imhasına ilişkin işlemleri yürütmek.
ğ) Tasfiyelik hale gelen eşyalarla ilgili olarak,
eşya sahiplerinin yeniden ihraç amaçlı satış veya bir rejim beyanında bulunmaya
yönelik taleplerine ilişkin işlemleri gümrük müdürlükleri ile koordineli
olarak yürütmek.
h) Gümrük idarelerinin denetimi altındaki alanlarda
yükleme, boşaltma, nakletme, elleçleme, ambarlama, tartım ve benzeri
hizmetleri yetkisi dahilinde yürütmek.
ı) Ambara giren ve çıkan eşya ile ilgili işlemleri
yürütmek ve yıl sonu sayımlarını yapmak.
i) Tasfiye işletme müdürlüklerince işletilen
ambarlarda tasfiyelik hale gelmemiş eşyadan bekletilemeyecek nitelikte olan
eşyaları gerekli işlemin yapılması için gümrük müdürlüğüne bildirmek.
j) Tasfiye işlemlerinde mücbir sebepler veya süresi
içerisinde yapılmayan başvurular dolayısıyla yapılan süre uzatım
taleplerini değerlendirmek.
k) Döner sermaye bütçe tekliflerini hazırlamak ve
kesin hesap cetvellerini düzenlemek.
l) Tasfiye işletme müdürlüklerinde bulunan ambar,
lojistik merkezi, antrepo ve geçici depolama yeri güvenliği için gerekli
işlemleri yapmak.
m) Görev alanı ile ilgili personelin hizmet içi
eğitim planının hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulanmasını sağlamak.
n) 18/5/2019 tarihli ve 30778 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ticaret Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Yönetmeliği
ile verilen görevleri yerine getirmek.
o) Eşyanın perakende satış fiyatını belirlemek ve
etiketleme işlemlerini yaparak perakende satışını gerçekleştirmek.
ö) Mağazaların güvenliğini sağlamak için gerekli
işlemleri ve mağazanın sayım işlemlerini yapmak.
p) Tasfiyelik hale gelen eşyanın tahsisine ve özel
yolla tasfiyesine yönelik talepleri yetki limitleri dahilinde yürütmek.
r) Perakende satışı yapılan eşyanın satış
bedellerinin gün sonunda ilgili bankaya yatırılmasını sağlamak ve kayıtlarını
döner sermaye saymanlık müdürlüğüne intikal ettirmek.
s) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Merkez tasfiye işletme müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a) Gümrük idaresinin ihtiyaç duyduğu sarf malzemesi
niteliğindeki mührün alım, satım veya bedelsiz dağıtımını yapmak veya
yaptırmak.
b) Bakanlıkça verilen yetki çerçevesinde bilgi ve
belgelerin matbu veya elektronik ortamda alımı, satımı veya bedelsiz
dağıtımı işlemlerini yürütmek.
c) Ticaret Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi
Yönetmeliği ile verilen görevleri yerine getirmek.
ç) Döner sermaye kaynaklı mal ve hizmet alımları
ile yapım işlerini 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
gereğince yapmak.
d) Döner sermayeye ilişkin vergi, resim, harç ve
diğer mali yükümlülüklerinin tam ve zamanında yerine getirilmesi için
gerekli önlemleri almak ve ödeme evraklarının saymanlığa süresi içerisinde
intikalini sağlamak.
e) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Dış
ticaret işlemleri müdürlüğünün görevleri
MADDE 24
– (1) Dış ticaret işlemleri
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Dahilde işleme izin belgesi, hariçte işleme izin
belgesi, ihracata yönelik devlet yardımları, C şekeri tahsisat işlemleri,
ihracatçılara hususi damgalı pasaport verilmesi konularında Bakanlık
uhdesinde bulunan ve Bakanlıkça bölge müdürlükleri eliyle yürütülmesi uygun
görülen işlemleri gerçekleştirmek.
b) E-ihracatçılara işlemlerde teknik bilgi desteği
vermek.
c) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Dış ticaret işlemleri müdürlüğü, bölge
müdürlükleri idari yapılanmasına uygun şekilde servisler itibarıyla
çalışabilir.
(3) Müdürlüklerin dahilde işleme izin belgesi,
hariçte işleme izin belgesi, ihracata yönelik devlet yardımları, C şekeri
tahsisat işlemleri, ihracatçılara hususi damgalı pasaport verilmesi
konularında görev dağılımının tespiti, firmaların başvuru yapacakları
müdürlüklerin belirlenmesi ve müdürlüklerce ilgili müdürlüğün bağlı olduğu
bölge müdürlüğü haricindeki bölge müdürlüklerinin görev alanında yapılması
gereken tespit, inceleme gibi işlemlerin yerine getirilmesi hususlarında
İhracat Genel Müdürlüğünce belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ilgili
işlemler tekemmül ettirilir.
Personel
müdürlüğünün görevleri
MADDE 25
– (1) Personel müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Bölge müdürlüğünün insan gücü planlamasını
yapmak.
b) Bölge müdürlüğü birimlerindeki personelin dosya ve
kayıtlarını tutmak.
c) Bakanlık merkez teşkilatınca verilecek yetki ve
alınacak onaylar çerçevesinde, aday memurların eğitim programlarını
hazırlamak ve uygulamak.
ç) Bölge müdürlüğü personelinin hizmet içi eğitim
ihtiyacını tespit ederek, yıllık hizmet içi eğitim tekliflerini hazırlamak
ve yıllık hizmet içi eğitim planının oluşturulması için Bakanlık merkez
teşkilatına göndermek, hizmet içi eğitim faaliyetlerinde bulunmak.
d) Eğitim irtibat kişilerini tespit etmek, eğitim
faaliyetlerinin Eğitim Yönetim Sistemi üzerinden oluşturulmasını sağlamak,
personeli Eğitim Yönetim Sisteminin kullanımına ilişkin bilgilendirmek,
sanal sınıf etkinlik taleplerinin Personel Genel Müdürlüğüne iletilmesini
sağlamak.
e) Bakanlıkça verilecek yetki çerçevesinde, bölge
müdürlüğü personelinin vekâlet, tedvir, görevlendirme ve terfi işlemlerini
yürütmek.
f) Bölge müdürlüğünün yetkisi dahilinde personelin
görev yerlerinin tespitine yönelik işlemleri yürütmek.
g) Yetkisi dahilinde geçici görevlendirme
işlemlerini yapmak ve bu işlemlerin yürütülmesini sağlamak.
ğ) Görev alanı ile ilgili tebligat ve bildirimlerin
yapılmasını sağlamak.
h) Bölge müdürlüğü personeli hakkında Bakanlık
merkez teşkilatınca inceleme ve soruşturma yapılması için gönderilen
evrakla ilgili işlemleri yürütmek.
ı) Müfettişlerce personel ile ilgili düzenlenen
raporlardaki idari ve disiplin yönünden getirilen önerilere ilişkin
işlemlerin takibini yapmak.
i) Gözaltına alınan veya tutuklanan personel ile
görevden uzaklaştırılan personele ilişkin bilgi ve belgeleri temin etmek,
buna ilişkin işlemleri yürütmek ve yargı sürecini takip etmek.
j) Bölge müdürlüğü personelinin sendika üyeliği ve
sendikal faaliyetlerle ilgili diğer işlemleri yapmak.
k) Engelli ve eski hükümlü kontenjanları ile ilgili
Bakanlık merkez teşkilatınca verilen görevleri yürütmek.
l) Birimlerin ve personelin görevleri ile ilgili
performans denetimini yapmak.
m) Personelce verilecek olan genel ve ek mal
bildirimleri ile istifa, emeklilik, göreve son verilme ve benzeri
durumlarda alınması gereken mal bildirimlerini Bakanlık merkez teşkilatına
göndermek.
n) Yeniden personel kimlik kartı/giriş kartı
talebinde bulunanların geri alınan eski kimlik kartını/giriş kartını
Ticaret Bakanlığınca çıkarılan personel kimlik kartı ve giriş kartı
düzenlemesi uyarınca imha etmek ve ilgili belgeleri Bakanlık merkez
teşkilatına iletmek.
o) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Laboratuvar
müdürlüğünün görevleri
MADDE 26
– (1) Laboratuvar müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Türk Gümrük Tarife Cetvelinin uygulanması
bakımından, eşyanın, gümrük tarife istatistik pozisyonunun belirlenmesine
yönelik teknik özelliklerini ve niteliklerini laboratuvar tahlili ile tayin
etmek.
b) Yasaklama ve kısıtlama hükümlerinin uygulanması
bakımından eşyanın mahiyetini laboratuvar tahlili ile tayin etmek.
c) Dış ticarete konu ürünlerin ilgili mevzuat
gereğince yapılması gereken analizleri ile pamuk denetimi ile ilgili olarak
verilecek görevleri yapmak ve sonuçlarını ilgili yerlere bildirmek.
ç) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel ve tüzel
kişiler tarafından talep edilen analizleri laboratuvarların imkanları
dahilinde yapmak.
d) Yükümlüye ve tahlil işlemine konu eşyaya ait
gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunmasını sağlamak, sonuçları
elektronik ortamda ilgili gümrük idaresine ileterek güvenli bir ortamda
muhafaza edilmesini sağlamak.
e) Laboratuvarlar arası karşılaştırmalı deney
çalışmalarını yapmak.
f) TSE, EN, ISO/IEC Deney ve Kalibrasyon
Laboratuvarlarının Yeterliliği İçin Genel Şartlar Standardının gerektirdiği
esaslara göre akreditasyon çalışmaları yapmak.
g) Laboratuvarların teknik cihaz ve donanım
ihtiyaçlarını belirlemek, mevcut teknik cihaz ve donanımın bakım ve
onarımını sağlamak, kalibrasyon ve performans testlerini yaptırmak ve takip
etmek.
ğ) Yıllık bütçe tahminlerini bölge müdürlüğüne
iletmek, tahsis edilen ödenekleri usulüne uygun olarak harcamak.
h) Gereken hallerde ücrete tabi analizlerin
ücretlerini her yıl tespit ederek onay için ilgili genel müdürlüğe sunulmak
üzere bölge müdürlüğüne iletmek.
ı) Araştırma-geliştirme ve eğitim faaliyetlerinde
bulunmak, görev alanı ile ilgili personelinin hizmet içi eğitim planının
hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulanmasını sağlamak.
i) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Gümrükler
muhafaza kriminal laboratuvar müdürlüğünün görevleri
MADDE 27
– (1) Gümrükler muhafaza kriminal
laboratuvar müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Uzmanlık alanlarına giren idari soruşturma veya
adli soruşturma ve kovuşturmalarda; savcılık ve mahkemeler, Bakanlık ile
adli görevlerle ilgili olarak Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatı birimleri
tarafından elde edilen ve ilgili muhakkik, savcı veya hakimin yazılı oluru
alınarak gönderilen delilleri, yapılan inceleme talepleri doğrultusunda
değerlendirmek ve sonucu uzmanlık analiz raporu halinde doğrudan talepte
bulunan birime göndermek.
b) Uzmanlık alanları ile ilgili konularda bilimsel
araştırma ve inceleme yapmak.
c) Uzmanlaşmaya yönelik planlamaları yapmak ve
eğitim faaliyetlerini düzenlemek.
ç) Yurt içi veya yurt dışında uzmanlık alanlarını
ilgilendiren konularda düzenlenecek konferans, seminer, toplantı, sempozyum
ve benzerlerine personelin katılımı için teklifte bulunmak.
d) Faaliyet ve araştırma alanıyla ilgili yurt dışı
organizasyonlar, yurt içi ve yurt dışında bulunan kriminal laboratuvarlar,
üniversiteler ve diğer ilgili kurum ve kuruluşlar ile iş birliğini sağlamak
ve üyesi olunan ulusal ve uluslararası kuruluşlara karşı yükümlülüklerin
yerine getirilmesini sağlamak.
e) Gümrükler muhafaza kriminal laboratuvar
müdürlüğünün uzmanlık alanları ile ilgili teknik ve bilimsel görüş
taleplerini karşılamak.
f) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Hukuk
hizmetleri müdürlüğünün görevleri
MADDE 28
– (1) Hukuk hizmetleri
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Görev ve yetki alanı itibarıyla EK-4’te
belirtilen illerde açılan; Bakanlığın taraf olduğu veya talep halinde il
müdürlüklerinin iş ve işlemleri nedeniyle valiliğin taraf olduğu adli ve
idari davalarda, tahkim yargılamasında, icra ve iflas takip işlemlerinde
Bakanlığı temsil etmek, dava, icra ve iflas dosyalarını takip etmek,
anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak.
b) 6183 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan icra ve
iflas takip işlemlerini, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas
Kanunu ve 2004 sayılı Kanun kapsamında çıkarılan mevzuat hükümleri uyarınca
yerine getirmek.
c) Takip ettikleri dosyaları öncelikle zamanaşımı
yönünden inceleyerek gerekli önlemleri zamanında almak, gerekli bilgi ve
belgeyi ilgili merkez ve taşra biriminden istemek, dava, icra ve iflas
takiplerinin zamanında görevli ve yetkili merciler nezdinde açılmasını
sağlamak, takip etmek ve sonuçlandırmak.
ç) Mahkeme kararlarını ve müzekkerelerini,
ivedilikle ilgili birimlere göndererek gereğinin yerine getirilmesini
sağlamak.
d) Mahkemeler ve cumhuriyet savcılıklarının
kaçakçılık dava ve soruşturma dosyaları ile ilgili bilgi ve belge talepleri
ile Kaçak Eşyaya Mahsus Tespit Varakalarına (KEMTV) ilişkin talepleri
gümrük birimlerinden temin ederek ilgili merciye göndermek.
e) İlama bağlı borçları ödenmek üzere bölge
müdürlüğünün ilgili birimlerine intikal ettirmek.
f) Takip ettikleri dava, icra ve iflas dosyaları
ile ilgili evrakı düzenli bir şekilde dosyalayıp arşivlemek ve bu dosyalara
ilişkin yazı işleri ve adli kalem işlemlerini yerine getirmek.
g) İlama bağlı alacakları zamanaşımı sürelerine
riayet ederek ivedilikle tahsil etmek, icra ve iflas takip işlemlerini 2004
sayılı Kanuna uygun olarak yerine getirmek.
ğ) Görevlendirilen hukuk birimi personeli
vasıtasıyla mahkeme harç ve giderlerinin ödenmesini sağlamak.
h) İlgili mevzuat ve avukatlık meslek kuralları
gereğince yapılması gereken diğer mesleki görevleri yapmak.
ı) Yılsonunda hazırlanan faaliyet raporları ile
emsal niteliğindeki kesinleşmiş mahkeme kararlarının Hukuk Hizmetleri Genel
Müdürlüğüne iletilmesini sağlamak.
i) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Hukuk hizmetleri müdürlüğünün görevleri, gümrük
müdürlükleri bünyesinde hukuk büroları tarafından yerine getirilir.
(3) Hukuk hizmetleri müdürlükleri ile hukuk
bürolarının görev ve yetki alanı EK-4’te belirtilen illerin coğrafi
sınırıdır.
Ürün
güvenliği denetimleri müdürlüğünün görevleri
MADDE 29
– (1) Ürün güvenliği denetimleri
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın görev ve sorumluluk alanında bulunan
ürünlere yönelik denetim görevini gerçekleştirmek, işaret, etiket ve belge
kontrollerini yapmak, gerek duyulması halinde laboratuvar analizlerinin
gerçekleştirilmesini sağlamak.
b) Fabrika, mağaza, dükkân, ticarethane, pazar
yeri, depo ve ambar gibi yerler ile denetime konu olan diğer yerlerde
inceleme ve sayım yapmak, görüntülemek, araştırmak.
c) Ürün güvenliği ve denetimi mevzuatında firmalar,
firma temsilcileri ve personele yönelik olarak öngörülen denetim, izleme,
eğitim, sınıflandırma ve belgelendirme gibi faaliyetleri yerine getirmek.
ç) Ürün güvenliği ve denetimi mevzuatının öngördüğü
izin ve uygunluk belgeleri/referans numaraları olmayan, ambalajları
üzerinde denetleme işareti ve ürün standardının belirlediği işaretleme
bilgileri bulunmayan veya denetim belgesinin süresi geçmiş bulunan malların
ihracı ve ithaline ilişkin herhangi bir bilginin ürün güvenliği denetimleri
müdürlüğüne ulaşması durumunda, gerekli tedbirlerin gümrük idarelerince
alınmasını teminen durumu ilgili makama iletmek.
d) Mevzuatın uygulanmasında görülen eksiklik ve
aksaklıklar ile bunların düzeltilmesi yönünde hazırlanan raporları ve
önerileri Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğüne sunulmak üzere
ilgili makama iletmek.
e) Görevden ayrılan veya bir aydan fazla aylıksız
izne ayrılan denetmenin mührünü ilgili makama iletmek.
f) Dış ticarete konu ürünlerle ilgili gözetim
faaliyetlerinde bulunacak uluslararası gözetim şirketlerinin belgelendirilmesi,
denetimi ve benzeri faaliyetleri yerine getirmek.
g) Bölge müdürü tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
(2) Ürün güvenliği denetimleri müdürlüklerinin
çalışma düzeni EK-5’te gösterilmektedir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İl Müdürlükleri
Birimleri, Görev ve Yetkileri
İl
müdürlüğü birimleri
MADDE 30
– (1) İl müdürlükleri EK-2’de
gösterilmektedir.
(2) İl müdürlüğü bünyesinde iç ticaret, tüketicinin
korunması ve piyasa gözetimi, esnaf, sanatkârlar ve kooperatifçilik
hizmetleri ile personel, eğitim, bilgi işlem ve destek hizmetlerini
yürütmek üzere Bakan onayıyla yeterli sayıda şube müdürlüğü kurulabilir.
İl
müdürlüğünün görev ve yetkileri
MADDE 31
– (1) İl müdürlüğünün görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Anonim şirketlerin genel kurul toplantılarında
bulunacak Bakanlık temsilcilerini görevlendirmek, genel kurul toplantı
tutanak ve belgelerini incelemek, belge eksikliklerini tamamlatmak,
toplantı tutanak ve eklerini arşivlemek, bu bilgilerden Bakanlık merkez
teşkilatınca belirlenecek olanları Merkezi Sicil Kayıt Sistemine aktarmak.
b) Toptancı halleri ile pazar yerlerinin çağdaş bir
yapıya kavuşturulması ve işletilmesini sağlamaya yönelik çalışmalarda
bulunmak, bu konularda mahalli idarelerle iş birliği yapmak, toptancı
halleri ve pazar yerlerine ilişkin işlemleri yürütmek.
c) Toptancı halleri, pazar yerleri, üretici
örgütleri, meslek mensupları ve ilgili diğer gerçek ve tüzel kişiler
nezdinde inceleme ve denetim yapmak, gerektiğinde yaptırım uygulanmasını
sağlamak üzere denetim sonuçlarını ilgili mercilere bildirmek.
ç) Sebze ve meyve ticareti ile iştigal eden meslek
mensuplarını, diğer ilgilileri, hal hakem heyeti üyelerine ilişkin
bilgileri ve heyet kararlarını Hal Kayıt Sistemine aktarmak, hal hakem
heyeti kuruluş işlemleri ve sekretarya hizmetleri ile diğer işlemleri
yürütmek.
d) Üreticilerce kurulan tüzel kişiliklere, ilgili
mevzuat çerçevesinde üretici örgütü belgesi vermek ve iptal etmek.
e) Lisanslı depoculuğun geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalarda bulunmak, ilgili mevzuat
çerçevesinde defter ve belgeleri onaylamak, Bakanlığın talimatı üzerine
lisanslı depolar, yetkili sınıflandırıcılar ve referans yetkili sınıflandırıcılar
nezdinde incelemelerde bulunmak, lisanslı depoculuk ve umumi mağazacılığa
ilişkin ilgili mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca verilen diğer
görevleri yapmak.
f) Elektronik ticaret ve perakende ticarete ilişkin
ilgili mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca verilen görevleri yapmak.
g) Ticaret odaları, sanayi odaları, ticaret ve
sanayi odaları, deniz ticaret odaları ile ticaret borsalarına ilişkin ilgili
mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca verilen görevleri yürütmek.
ğ) Ortak iş yapma kültürü ve şirketleşme
çalışmalarını özendirici ve destekleyici faaliyetlerde bulunmak.
h) Tüketicinin korunması mevzuatı kapsamına giren
hizmetleri yürütmek, gerektiğinde yaptırım uygulamak ve uygulanmasını
sağlamak.
ı) İl tüketici hakem heyetlerinin kuruluşu ve
işleyişi ile ilgili işlemleri yürütmek, İlçe Tüketici Hakem Heyetlerinin
koordinasyonunu sağlamak.
i) Tüketicilerin aydınlatılması ve
bilgilendirilmesi amacıyla toplantı, panel, konferans ve benzeri
faaliyetler düzenlemek, tüketicinin korunması mevzuatını tanıtmak ve
gerçekleşen değişiklikleri duyurmak.
j) Esnaf ve sanatkâr odalarının kuruluş taleplerini
incelemek ve kuruluş belgelerini Bakanlık merkez teşkilatına göndermek.
k) Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde, il bazında esnaf ve sanatkâr işletmelerine ait yatırım,
üretim, pazarlama, teşvik, mali durum, Ar-Ge, istihdam, enerji ve benzeri
ekonomik faaliyet bilgi ve verileri ile esnaf ve sanatkârların sorunlarını
ve mesleki eğitim ihtiyaçlarını her yıl ocak ayında bir rapor halinde Bakanlık
merkez teşkilatına bildirmek.
l) Esnaf ve sanatkârların iç ve dış pazar
imkânlarını araştırmak, her yıl ocak ayında bir rapor halinde Bakanlık
merkez teşkilatına bildirmek.
m) Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde, esnaf ve sanatkârların rekabet güçlerinin artırılması,
araştırma, geliştirme ve yenilik yeteneklerinin geliştirilmesi, pazarlama,
hammadde ve tezgâh temini amaçlarıyla desteklenmesine ilişkin işlemleri
yapmak ve bu çalışmaların sonuçlarını her yıl ocak ayında bir rapor halinde
Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
n) Esnaf ve sanatkârlara ilişkin belirlenen
politika, ilke, hedef ve stratejileri il düzeyinde uygulamak, izlemek,
değerlendirmek ve sonuçlarını her yıl ocak ayında bir rapor halinde
Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
o) 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 47 nci maddesi çerçevesinde genel
kurul toplantıları ile ilgili işlemleri yerine getirmek.
ö) 5362 sayılı Kanunun 64 üncü maddesine göre il ve
ilçelerde oluşturulacak mutabakat komitelerinin almış olduğu kararları
Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
p) Bakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde,
kooperatiflere ve üst kuruluşlarına yol göstermek ve çalışmalarında
yardımcı olmak amacıyla eğitim ve benzeri faaliyetlerde bulunmak.
r) Kooperatifler ve üst kuruluşlarının yönetim
kurulu üyeleri ile genel müdürlerinin mal bildirimi ile ilgili işlemleri
yürütmek.
s) Kooperatif girişimlerini özendirici ve
destekleyici çalışmalar yapmak, belirlenen politika ve stratejileri il
düzeyinde uygulamak, sonuçlarını Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek.
ş) Kooperatiflerin genel kurul toplantılarına
temsilci görevlendirmek, genel kurul toplantıları ile ilgili işlemleri
yürütmek, kanun ve ana sözleşmesinde belirtilen süre içinde genel kurul
toplantısı yapmayan kooperatif ve üst kuruluşları yöneticileri hakkında suç
duyurusunda bulunmak, diğer kuruluşları uyarmak ve Bakanlık merkez
teşkilatına bildirmek.
t) Bakanlıkça verilen yetki çerçevesinde,
kooperatif kuruluşlarına ve ana sözleşme değişikliklerine izin vermek, izin
verilen kooperatiflerle ilgili bilgileri düzenli olarak Bakanlık merkez
teşkilatına bildirmek, kooperatiflerin kuruluş ve işleyişleri ile ilgili
her türlü dosyalama ve arşiv hizmetlerini yürütmek.
u) Bakanlığın talimatı üzerine, kooperatifçilik
konusunda ve kooperatiflerin faaliyet alanlarına ilişkin konularda Ar-Ge
çalışmalarını yürütmek, araştırmalar yapmak, kooperatif bilgi ve denetim
sistemine ilişkin görevleri yerine getirmek.
ü) Bakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde
kooperatiflerin desteklenmesine ilişkin proje tekliflerini almak,
Bakanlıkça desteklenen veya kredi ile finanse edilen projelerin
uygulamasını izlemek ve denetlemek, bu çalışmaların sonuçlarını Bakanlık
merkez teşkilatına iletmek.
v) Şirketler hakkında ileri sürülen ve denetim
gerektirmeyen şikâyetlerle, kooperatifler ve üst kuruluşları ile esnaf ve
sanatkârlar meslek kuruluşları ve organlarında görevli bulunanlar hakkında
ileri sürülen şikâyetlere ilişkin olarak bu kuruluşların işlem, hesap ve
varlıklarını, doğrudan ya da Bakanlığın talimatı üzerine incelemek ve
sonuçlarını rapor halinde Bakanlık merkez teşkilatına bildirmek, bu
incelemeler için personel belirlemek ve bu personelin yetişmesini sağlamak.
y) Şirketler, kooperatif ve üst kuruluşları ile
esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının yönetim ve denetim kurulu
üyeleri ile ortaklarının/üyelerinin bilgi ve belge taleplerine yetkisi
dahilinde cevap vermek.
z) Taşınmaz, ikinci el motorlu kara taşıtı ve kuyum
ticaretine ilişkin ilgili mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca verilen
görevleri yapmak.
aa) Ticari iletişim ve ticari elektronik iletiye
ilişkin ilgili mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca verilen görevleri
yapmak.
bb) Elektronik ticaret siteleri ve elektronik
ticaret işletmeleri ile ilgili mevzuat ve Bakanlık merkez teşkilatınca
verilen görevleri yapmak.
cc) Mevzuatta öngörülen veya Bakanlık merkez
teşkilatınca talep edilen raporları süresi içinde düzenlemek ve defterleri
tutmak.
çç) Bakanlık ile diğer kamu, meslek ya da özel
kuruluşlar arasında yapılan protokol, anlaşma veya yetki devri kapsamında
Bakanlıkça verilecek hizmetler ve görevleri yerine getirmek; görev alanları
ile ilgili kamu kurum ve kuruluşları, mesleki kuruluşlar ve mahalli
idarelerle iş birliği yapmak.
dd) Personelin hizmet içinde yetiştirilmesini
sağlamak, yıllık hizmet içi eğitim planının hazırlanmasını ve uygulanmasını
takip etmek.
ee) Bakanlık bilgi ve iletişim sistemleri ile
entegre il müdürlüğü bilgi ve iletişim sisteminin kurulmasını ve Bakanlıkça
belirlenen esaslar çerçevesinde işletilmesi ve kullanılmasını sağlamak.
ff) İl müdürlüğünün yıllık taşınır mal yönetim
hesabını hazırlamak.
gg) Bakanlığın Taşınır Kesin Hesap Cetveli ile
Taşınır Hesabı İcmal Cetvelinin hazırlanması amacıyla il müdürlüğüne bağlı
harcama birimlerinin taşınır hesaplarını konsolide etmek.
ğğ) İç kontrol standartlarını uygulamak ve
geliştirmek.
hh) Bakanlık ve valilikçe verilen benzeri görevleri
yapmak.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Bölge
Müdürlüğünün Görev ve Yetkileri
Serbest
bölge müdürlüğünün görev ve yetkileri
MADDE 32
– (1) Serbest bölge müdürlükleri
EK-3’te gösterilmektedir.
(2) Serbest bölge müdürlüklerinin çalışmaları,
6/6/1985 tarihli ve 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu ve 10/3/1993
tarihli ve 21520 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Serbest Bölgeler
Uygulama Yönetmeliğinde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.
(3) Serbest bölge müdürlüklerinin görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Serbest bölge arazisinin kullanımı, yapı ve
tesislerin projelendirilmesi, kurulması ve kullanılmasıyla ilgili bütün
ruhsatları vermek.
b) Serbest bölge gelirlerinin özel hesaba
yatırılmasını temin etmek, bu amaçla bankalar nezdinde hesaplar açmak ve
buna ilişkin diğer işlemleri gerçekleştirmek.
c) Serbest bölgede gümrük, güvenlik, çalışma,
sosyal güvenlik, liman, haberleşme ve sağlık hizmetleri gibi konularda
kamuyu ilgilendiren görevlerin yerine getirilmesi için koordinasyonu temin
etmek.
ç) İşletici veya bölge kurucu-işleticisi ile
akdedilen işletme veya kuruluş ve işletme sözleşmesi ile işletici veya
bölge kurucu-işleticisi ve kullanıcılar, kamu ve özel kuruluşlar arasında
yapılan sözleşmelerin hükümleri uyarınca yürütülen işleri gözetmek ve
denetlemek.
d) İşletici veya bölge kurucu-işleticisi tarafından
hazırlanan hizmet, kira ve/veya satış tarifelerinin düzenlenmesini temin
etmek.
e) Giriş izin belgeleri ile özel izin belgelerini
vermek.
f) Faaliyet ruhsatı müracaatı uygun görülen
kişilerin yapmış olduğu kira ve satış sözleşmelerini onaylamak.
g) Bölge faaliyetlerini değerlendirmek ve yıl
içindeki faaliyetlerin sonuçlarını yıllık faaliyet ve hesap raporlarını
özel hesap gelirlerini gösterir tablolar hazırlayarak ekleri ile beraber
gerekli açıklamaları yaparak Serbest Bölgeler Genel Müdürlüğüne bildirmek.
ğ) Faaliyet ruhsatı iptal edilen veya süresi sona
eren firmaların iş yerlerinde bulunan demirbaş ve ticari emtianın Serbest
Bölgeler Uygulama Yönetmeliği ile belirlenen sürede bölge dışına
çıkarılmasını sağlamak.
h) Serbest Bölgeler Uygulama Yönetmeliği ile
belirlenen diğer görevler ile Serbest Bölgeler Genel Müdürlüğünce verilen
diğer görevleri yerine getirmek.
ı) Yıllık hizmet içi eğitim planının hazırlanmasına
yardımcı olmak ve uygulanmasını sağlamak.
i) İç kontrol standartlarını uygulamak ve
geliştirmek.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Personelin
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 33
– (1) Taşra teşkilatı personelinin
görev, yetki ve sorumlulukları Bakan onayıyla düzenlenebilir.
Yürürlük
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|