İSO Meclisi’ne katılan Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, sanayicilerin karşılıksız çek, perakende ve tüketici yasasına dair talep ve şikayetlerini dinledi. Yazıcı, gümrük müşavirlerinin ücretinde düzenleme sinyali verdi.
İSTANBUL – İstanbul Sanayi Odası’nın önceki akşam yapılan Meclis Toplantısı, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı’nın katılımıyla sanayicilerin sıkıntılarını ortaya koyup çözüm aradıkları bir ‘beyin fırtınası’na dönüştü. Toplantının ana gündemi, “Sanayimizin Rekabet Gücü Açısından Ticaret Hayatımız ile Ekonomimizdeki Son Gelişmeler” olarak belirlenmişti. Sanayicilerin karşılıksız çeklerin artışı nedeniyle yaşadıkları sıkıntıları, Tüketiciyi Koruma Yasası ve Meclis’e gelmek üzere olan yeni perakende yasasına dair endişeleri dinleyen Bakan Yazıcı,
gümrüklerde asgari ücret uygulamasında revizyona ilişkin sinyal verdi. Yazıcı, gümrüklerde sıkışıklığın nasıl aşılacağını ve Halkalı Gümrüğü’nün Çatalca’ya taşınma sürecini de anlattı. Toplantıda tüm konuşmacılar Filistin’de yaşananların bir insanlık dramına dönüştüğünü belirterek, bu trajediye dur demenin bir insanlık görevi olduğunu vurguladı.
Karşılıksız çek sanayiciyi zorluyor
Toplantının açılışını yapan İSO Meclis Başkanı Zeynep Bodur, konuşmasında şirketlerin borçluluk oranındaki artışa dikkat çekerek yeni finansman modellerine ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Bodur, karşılıksız çeke hapis cezasının kaldırılmasının yarattığı sorunları vurguladı, BDDK’ya sunulacak banka faiz ve komisyonlarına dair düzenlemede sanayiciye ilave külfet getirilmemesinin önemini belirtti ve yeni Perakende Yasası’nın üretim dostu olması gerektiğini
söyledi. Bodur, “Türkiye’deki sanayiciler olarak bölgenin Almanya’sı olma hedefimiz var. Sanayiden kaçış gözlemliyoruz. Burada atılacak adımlar önemli” dedi. Daha sonra konuşmasını yapmak üzere kürsüye gelen İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan, Halkalı Gümrüğü’nün Çatalca’ya taşınmasının sanayicilere rahat nefes aldıracağını söyledi. Bahçıvan, “Gümrüklerdeki yığılmaların ve sanayicilere ödetilen fazla mesainin önüne geçmek için past-performans uygulaması gibi firmalara güvene dayalı bir sistem alternatif olabilir” derken, gümrük müşavirlerine getirilen asgari ücret uygulamasının kaldırılmasını istedi.
NACE kodları ile ilgili bazı şikayetler olduğunu, bir revizyon ihtiyacı bulunduğunu belirten Bahçıvan, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile getirilen düzenlemelerde piyasa gözetim denetimi etkin olarak uygulanmazsa, kayıtdışının güçlenebileceği uyarısı yaptı. Bahçıvan, başta Uzak Doğu’dan gelenler olmak üzere standart dışı ürünlerin ithalatındaki denetimlerin daha caydırıcı yapılmasını talep etti.
Erenköy’ü taşıyacak yer bulamadık
Bakan Hayati Yazıcı ise konuşmasında gümrük işlemlerinde sanayicinin şikayetine konu olan yavaşlamaya yönelik tedbirler aldıklarını, Çatalca’ya yapılan gümrük için 11 Ağustos’ta bağlantı yolu ihalesinin yapılacağını açıkladı. Erenköy gümrüğünü de taşımak için 2 bin dönümlük bir arazi arayışında olduklarını anlatan Yazıcı, “Erenköy’deki gümrük binasını TOKİ’ye vereceğiz. Tuzla’da yer arıyoruz ama bulamıyoruz. Aradığımız bölgeyi Gebze’ye doğru genişleteceğiz” dedi. Gümrüklerde 3 vardiyaya geçip personel sayısını tamamladıklarında sıkışıklığın azalacağını
söyleyen Yazıcı, “Gümrükte Hazine payını kaldırdık. Tahsilatı maliye değil bizim elemanımız yapacak” dedi. Yetkilendirilmiş yükümlülük sisteminde farkındalığı sağlayamadıklarını anlatan Yazıcı, “Bunda bir esnekliğe gidebiliriz” dedi. Yazıcı, gümrüklerde asgari ücret uygulamasının kaldırılması talebine ise, “Doğru, niye ücreti biz belirleyelim. O mesleğin saygınlığını korumak için yapılmış bir düzenleme ama ben de bazı alanlarda yüksek olduğu kanaatindeyim” diye konuştu.
Kırmızı hatta ücret koyabiliriz çünkü…
Bakan Yazıcı, sanayicilerin soruları uzayınca iftarını kürsüde açtı. Yazıcı konuşmasında kırmızı ihbar hattına ücret getirmelerinin söz konusu olabileceğini söyleyerek son dönemde yaşadığı bir olayı anlattı: “Öyle olaylar yaşıyoruz ki… Bakın birini anlatayım. Bir telefon aldık, Güney Afrika’ya yük taşıyan 150 TIR’da hayali ihracat yapıldığına dair. Baktık sabit bir numaradan geliyor ihbar. Talimatı verdim, Ambarlı’da 150 TIR’ı indirdik, tek tek arandı. Bir şey çıkmadı. Sonradan öğrendik ki her bir TIR’ı indirip bindirmek 2 bin dolara mal oluyormuş.