Türk tırlarının “Transit Geçiş” sıkıntısı

0
421

UND İcra Kurulu Başkanı Şener: “Rusya seferlerinde sürekli sorun yaşayan taşımacılar şimdi de Kazakistan’a transit geçemez oldu”

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, Orta Asya’ya giden Türk tırların bir kısmının gümrük kapılarında beklediğini belirterek, “Rusya’ya doğru yola çıkan ve gemiye binmek üzere olan 100’ü aşkın araç çaresizce bekliyor” dedi. Şener yazılı açıklamasında, Rus bürokrasisinin Türk tırlarına transit geçiş belgesi vermekte ayak sürüdüğünü belirterek, şu ifadeleri kullandı:

“Rusya seferlerinde sürekli sorun yaşayan taşımacılar şimdi de Kazakistan’a yaptıkları taşıma faaliyetinde Rusya’dan geçemez oldu. RoRo’ya binmek için belge bekleyen araçlar geri dönüp yüklerini ihracatçıya iade etmeye hazırlanıyor. Bugünlerde Rusya, Türk tarafınca yıl başında 6 bin adet olarak verilen ve transit belgelerin yenilenmesi talebini, kendi kayıtlarına göre Türk tarafının elinde belge olduğu iddiasıyla reddetti. Sektörün elinde belge olsa niçin kapılarda beklesin?

Yapılan şey bir mazeret, geciktirmek hatta kasıtlı vermemek ancak ticaret beklemez. Taşımacılar yüklerini almış vaziyette kapılarda bekliyor. Rus bürokrasisi Orta Doğu’daki gelişmelerin etkisinde kalarak durumdan vazife çıkarmış görünüyor.”

“TÜRK ARAÇLARI HER YIL ORTA ASYA ÜLKELERİNE 8 BİN TAŞIMA YAPIYOR”

Transit geçişlerin coğrafi sorumluluk olduğunu aktaran Şener, ülkelerin ‘benim üzerimden geçemezsin’ deme hakkı bulunmadığını ifade etti. Şener, “Özellikle Dünya Ticaret Örgütü’nün Bali’de tekrar altını çizdiği gibi transit, uluslararası ve ulusal kurallara uyan taşıma araçları için bir haktır. Türk araçları tarafından her yıl, Rusya üzerinden Kazakistan’a ve Orta Asya’da diğer ülkelere 8 binin üzerinde taşıma yapılıyor. Peki şimdi ne olacak? Biz alternatifleri geliştireceğiz ama Rusya da bu kararını gözden geçirmek zorunda” ifadelerini kullandı.

Türkiye’nin Kazakistan başta olmak üzere Orta Asya ülkelerine ulaşmak için bir başka alternatifinin de Sarp Sınır kapısını kullanarak “Hazar” üzerinden geçiş yapma seçeneği olduğunu belirten Şener, “Sarp ve Hazar güzergahı aslında yılda 2 bin – 3 bin aracımız tarafından tercih edilmekte. Biz bu güzergahı biraz daha canlandırmak için çalışmalarımızı hızlandırdık ancak bu durum Türkiye’nin bu kadar önemli bir partneri olan Rusya ile son yıllarda gelişen ilişkilere bakıldığında bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesini yaptı.

“RUSYA’DA BÜROKRASİNİN SİYASETİN ÜZERİNDE GÜCÜ VAR”

Rusya’da bürokrasinin siyasetin de üzerinde bir gücü olduğunu savunan Şener, ” Rusya’ya doğru yola çıkmak isteyen 100’ü aşkın araç, transit geçiş belgesi bittiği için gemiye binemeyerek Haydarpaşa Limanı’nda çaresizce bekliyor. Hatta bazıları geri dönerek transit geçiş belgesi olmadığı gerekçesiyle yükünü ihracatçıya iade etmek zorunda kalıyor” ifadelerini kullandı. “Bu durumun Rusya ile yaşanan siyasi gündemle ilgili bir durum olmadığına inanmak istiyoruz” diyen Şener, açıklamasını şöyle sürdürdü:

“Bu, Rus bürokratların durumdan vazife çıkararak attıkları bir adım olabilir. Zaman zaman bu tür davranışlara şahit olduk. Örneğin; geçtiğimiz yıl sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile görüşerek taşıma krizini çözecek belgelerin verilmesi konusunda uzlaşmış olmalarına karşın Rus bürokratlar çok daha büyük bir ihtiyaca rağmen sadece bin adet belge vererek durumu geçiştirmişlerdi. Bunun böyle bir hareket olma ihtimali de söz konusu. Rus tarafının, uluslararası kurallar ve Türkiye ile imzaladığı anlaşmanın gereği olarak transit geçiş belgelerini bir an önce teslim etmesini istiyoruz”

Kaynak : AA